Blog

Poszerz wiedzę o SEO

Google zmienia podejście do akronimów

Ruszamy z blogiem! Inauguracyjny wpis chcielibyśmy poświęcić wyjątkowej tematyce. Wyszukiwarka Google jakiś czas temu znacząco zmieniła wyniki dla zapytań związanych z akronimami. O dziwo ten update został zupełnie pominięty przez branżę SEO – przynajmniej nam nie udało się znaleźć żadnej wzmianki na ten temat.

Akronim według Wikipedii to słowo utworzone przez skrócenie wyrażenia składającego się z dwóch lub więcej słów. Najczęściej stosowane akronimy to skrótowce literowe – powstałe z pierwszych liter wyrazów skracanego wyrażenia. Google od wielu lat potrafi rozwinąć akronimy do ich pełnego znaczenia na przykład wpisując SEO zobaczymy wyniki zawierające frazę Search Engine Optimization. Nazwa naszej domeny ASPS to także akronim od Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony. Jak się zapewne domyślacie "padliśmy ofiarą" aktualizacji algorytmu. Niegdyś nasza strona była odnajdywana pod frazą ASPS, po aktualizacji zupełnie wypadał poza TOP 100.

Jakie zmiany zaszły?

Google nieustannie dąży do ulepszania wyników wyszukiwania. Wprowadzona zmiana zapewne miała na celu poprawę jakości prezentowanych wyników, czy rzeczywiście tak wyszło musicie ocenić sami. Po przeprowadzonych testach empirycznych zauważyliśmy, że wyniki są zdecydowanie bardziej różnorodne. Wyświetlane strony dotyczą rozmaitej tematyki i często odbiegają od oczekiwanych rezultatów. Zdecydowanie rzuca się w oczy, że znaczna część proponowanych witryn jest obcojęzyczna. Przykład zapytania z akronimem, które nas zaskoczyło to MMS – po wpisaniu nie ujrzeliśmy wyników związanych z multimedialnymi wiadomościami wysyłanymi przez telefony komórkowe. Zamiast tego zobaczyliśmy znane każdemu słodycze M&M's. Być może Google uznało, że mamy ochotę na coś słodkiego :)

Musimy nadmienić, że tak było w chwili tworzenia tego wpisu. Dzisiaj kiedy wpis jest publikowany wyniki są już lepsze, chociaż według Google pierwszy temat dla MMS to leczenie raka. Także nasza strona jest już do odnalezienia, lecz zanotowała gorszą pozycję niż przed zmianą. Być może mamy do czynienia z interwencją pracowników Google lub po prostu algorytm potrzebował nieco więcej czasu.

Uczymy Google znaczenia akronimów

Google podobnie jak typowy uczeń czy student :) czerpie wiedzę z Internetu – bot wyszukiwarki przemierza strony internetowe zbierając cenne frazy. Możemy przypuszczać, że źródłem informacji o skrótach i akronimach są zarówno słowniki / encyklopedie internetowe jak i zwykłe witryny. Zatem warto objaśniać skróty i akronimy na stronach korzystając z dobrodziejstw semantyki, czyli tagów HTML o specjalnym przeznaczeniu. Do dyspozycji są dwa tagi abbr oraz acronym:

<abbr title="Search Engine Optimization">SEO</abbr>

<acronym title="Search Engine Optimization">SEO</acronym>

Zasada działania obydwu znaczników jest podobna z tą różnicą, że acronym nie jest częścią HTML5 i dotyczy tylko akronimów – teoretycznie nie można nim opisywać typowych skrótów jak dr lub innych.

Wyszukiwanie skrótów

Google umożliwia wyszukiwanie skrótów i akronimów bez rozwinięcia ich znaczenia, aby to zrobić wystarczy poprzedzić frazę symbolem plus. Przykładowo dla zapytania +KD zostaną wyszukane skróty KD lub K.D., a dla zapytania KD zostaną wyszukane Koleje Dolnośląskie lub KD lub K.D. itd.

Podsumowanie

Branża SEO musi być gotowa na nieustanną ewolucję giganta. Na szczęście zmiana dotyczyła niedużej liczby zapytań. Ponadto sytuacja uległa poprawie – wyniki są bardziej oczywiste i odpowiadające na oczekiwania wyszukującego. Jeśli zauważyliście jakieś anomalia w wynikach związanych z akronimami to dajcie znać w komentarzu.

18.02.2016 13:09 Komentarze (0)
O blogu
ASPS

Wykorzystując wieloletnie doświadczenie w branży WEB i SEO, stworzyliśmy ASPS - narzędzie do monitorowania pozycji w wyszukiwarce internetowej.
Teraz dzielimy się wiedzą na temat pozycjonowania prowadząc tego bloga.

Subskrybuj
Newsletter

Zapisując się do newslettera wyrażasz zgodę na otrzymywanie wiadomości e-mail o nowych wpisach z bloga asps.pl na wskazany adres. Wypisz się.

Najnowsze wpisy
Twój system kończy działalność? Przenieś monitoring i zyskaj 20% rabatu na start!